Pasin Kamarikesä

Vuonna 2005 perustettu Kamarikesä on nuorten suomalaisten klassisen musiikin ammattilaisten johtama.

Aikaisempia taiteellisia johtajia ovat olleet festivaalin perustaneet Sibelius-Akatemian nykyinen musiikinteorian lehtori Ville Komppa ja Radion sinfoniaorkesterin viulisti Pasi Eerikäinen, Sinfonia Lahden ylikapellimestari ja BBC:n Sinfoniaorkesterin päävierailija Dalia Stasevska, Wienissä asuva palkittu pianisti Johannes Piirto sekä arvostettu Borea-kvartetti, jonka jäseniä ovat Tami Pohjola, Kasmir Uusitupa, Riina Piirilä ja Senja Rummukainen.

Vuonna 2021 taiteellisina johtajina aloittivat viulisti Abel Puustinen, pianisti Ossi Tanner ja klarinetisti Klaara Vasara.

Pasi Eerikäinen

Kamarikesan perustajajäsen


Ossi Tannerin kertomana: Tapasimme kevään korvalla Pasin Musiikkitalolla yhdessä Airin ja Klaaran kanssa. Vietimme rattoisan iltapäivän kuunnellen Pasin tarinoita hänen vuosistaan Kamarikesän parissa. Hätkähdyttävää oli huomata Pasin valtava intohimo ja rakkaus vanhaa festivaaliansa kohtaan vielä vuosienkin jälkeen. Muisteloista ei meinannut tulla loppua!

”Olen Radion sinfoniaorkesterin viulisti. Kamarikesän aikaan olin Sibelius-Akatemiassa ylioppilaskunnan hallituksessa. Ritarihuoneelta otettiin yhteyttä vuonna 2005, voisivatko nuoret järjestää salissa tapahtumia. Ritarihuone ei ollut vuonna 2005 avoin paikka, he halusivat nimenomaan meidät soittamaan sinne. He halusivat näkyvyyttä ja avata salin turisteille.

Ensimmäiset vuodet olivat meille ponnahduslauta muusikkoina. Nykyään Kamarikesä on mahdollisuus nuorelle polvelle järjestää festivaalia, näyttää kyntensä ja luoda isoja kokonaisuuksia. Sama linja on pysynyt, aina uusi sukupolvi ottaa festivaalin hoitaakseen.

Olen aina ollut sitä mieltä, että ei voi oppia soittamaan, ellei saa mahdollisuuksia! Kun saat mahdollisuuksia, saat näkyvyyttä. Se kannustaa!

Alussa toimimme pyhällä hengellä ja ihmiset olivat mielellään mukana soittamassa. Ville jakoi flyereitä Senaatintorilla ja minä soitin samalla viulua. Ensimmäisen vuoden liedkonserteissa esiintyi muun muassa pianisti Emil Holmström, säveltäjinä mm. Sibelius, Bartok, Berg ja Leinonen. Liedmusiikki on aina ollut minulle tärkeää, kävin Akatemialla laulutunneillakin. Soitimme jousiorkesterin voimin Aarre Merikannon noneton ja Sibeliuksen musiikkia Tapio von Boehmin johdolla. Sen lisäksi pidimme pianotrio-konsertin. Kamus-kvartetti soitti Wennäkosken ja Haydnin musiikkia.

“Ensimmäiset vuodet olivat meille ponnahduslauta muusikkoina. Nykyään Kamarikesä on mahdollisuus nuorelle polvelle järjestää festivaalia, näyttää kyntensä ja luoda isoja kokonaisuuksia. Sama linja on pysynyt, aina uusi sukupolvi ottaa festivaalin hoitaakseen..”

— Pasi Eerikäinen

Saimme ensimmäisenä vuotena yleisöä joitakin kymmeniä. Yleisömäärät lähtivät nousemaan ja meidät noteerattiin. Saimme myös arvosteluja.

Yhtenä kesänä, kun soitimme Messiaenin aikojen lopun kvartettoa, olin 38 asteen kuumeessa. Muistan, että olin niin kovilla. Roudaukset, julisteet ja käsiohjelmatekstit vaativat veronsa. Kerran satoi niin kovaa, ettei soitosta meinannut kuulua mitään ja Schubertin kvintetossa nuottini lensivät kesken viimeistä osaa maahan: täytyi hypätä lennosta taas soittamaan.

Minulle on jäänyt mieleen Schubertin kvinteton ja George Crumbin Black Angelsin yhdistäminen konsertissa, valkoisen ja mustan enkelin yhdistelmä.

Uusinta-kvartetissa Crumbia soittivat Max Savikangas, Markus Hohti, Maria Puusaari ja Teija Slobodeniouk. Schubertissa soittivat Siljamari Heikinheimo, minä, Sauli Kulmala, Tuomas Lehto ja Petja Kainulainen.

Vuonna 2007 järjestimme Korvat auki –yhdistyksen 30v juhlakonsertin, jonka Yle radioi. Musiikkia oli Lindbergistä nuorempaan polveen, minulle jäi erityisesti mieleen Jouni Hirvelän kappale. Aina oli aikamme musiikkia, se oli myös minulle tärkeää! Samana kesänä sellisti Timo-Veikko Valve ja pianisti Joonas Ahonen soittivat Beethovenin resitaalin.

Aina vietimme iltaa yhdessä mm. Engelissä ja Cafe Jugendissa. Harjoituksia pidettiin Sibelius-Akatemian Wegelius-salissa. Fiilis oli aina hyvä! Jes, että saadaan olla mukana! Tuntuu, että on fiilis on edelleenkin sama. Juhlan tuntu, meidän festivaali!”

Teksti: Ossi Tanner | Kuva: Saara Teinilä