Kamarikesän spin-off festivaali Kirkkonummella onnistuneeseen päätökseen
Kamarikesän spin-off festivaali Kansallismuseon ateljeekoti Hvitträskissä sai huikean lämpimän vastaanoton! Kamarikesän historian ensimmäisen syysfestivaalin aikana kuultiin kuusi konserttia Kirkkonummella, Kansallismuseon ateljeekoti Hvitträskissä, Kirkkonummen palkitussa kirjastotalo Fyyrissä sekä Kirkkonummen kirkossa.
Loppuunmyydyssä avajaiskonsertissa tunnelmoitiin Sebastian Fagerlundin ja kansallissäveltäjä Jean Sibeliuksen sävelin. Illan päätti vuoden 2024 Jazz-Emmalla palkitun Selma Savolaisen ja Toomas Keski-Säntin tunnelmallinen jazz-keikka.
Toomas Keski-Säntti ja Selma Savolainen Ateljeekoti Hvitträskin Tuvassa järjestetyllä jazz-keikalla.
Ateljekodissa järjestetyn spin-off festivaalin toinen päivä tarjosi kuulijoilleen niin ikään nuorta osaamista, mahdollisuuden rentoutumiseen sekä järisyttävän tulkinnan Olivier Messiaenin “Aikojen lopun kvartetosta”. Lauantai-päivän avasi arkkitehtuurin Finlandialla palkittu Kirkkonummen Kirjastotalo Fyyrissä järjestetty ilmainen pop-up konsertti, jossa kuultiin yhdeksän nuoren kirkkonummelaisen esityksä sekä esimakua illan konserteista Kamarikesän omien taiteilijoiden esittämänä.
“On niin etuoikeutettu olo, että sain kokea tämän.”
Yleisön jäsen kyyneleet silmissä Olivier Messiaenin Aikojen lopun kvarteton jälkimainingeissa.
Ateljeekodin iltapäivän avasi rentoutumishetki, jossa nautittiin hyvinvointivalmentaja Mariela Sarkiman johdattelemasta äänimaljameditaatiosta sekä muun muassa tanskalaissäveltäjä Rune Sörensenin musiikista. Illan päätti Petri Sarasteen ja Kari Lumikyrön puheenvuoro sotavankeudesta, minkä jälkeen kulltiin Kamarikesän taiteellisten johtajien, klarinetisti Klaara Vasaran, viulisti Abel Puustisen ja pianisti Ossi Tannerin, sekä Kamarikesässä kesällä 2023 esiintyneen vain 18-vuotiaan sellisti Saima Malmivaaran tulkinta kamarimusiikin klassikkoteoksesta “Aikojen lopun kvartetto”.
Kamarikesän syyskauden spin-off festivaalin päätti sunnuntai-illan Aarne Pelkosen ja Ossi Tannerin ensimmäinen yhteinen konserttiohjelma, joka johdatteli läpi romanttisen kirjallisuuden kestoaiheen, kaukaisen rakkauden. Konsertissa kuultiin Ludwig van Beethovenin harvoin Suomessa esitetty laulusarja “An die ferne Geliebte” (Kaukaiselle rakastetulle), johon ikään kuin vastauksena, intohimoisine muistoineen ja sisäisen rauhan kehystämänä, kuultiin Richard Straussin Neljä laulua op. 27.
Lisäksi konserttiyleisö pääsi nauttimaan Sauli Zinovjevin luopumista käisttelevistä Rekola-lauluista ensimmäistä kertaa miesäänen esittämänä, sekä Beethovenin nuorelle, epäonniselle rakkaudelleen omistamasta Kuutamosonaatista.
Aarne Pelkosen ja Ossi Tannerin ensimmäinen yhteiskonsertti Kirkkonummen kirkossa ihastutti.
Kiitämme lämpimästi sankoin joukoin paikalle saapunutta yleisöä sekä yhteistyökumppaneitamme. Kiitos koko Kansallismuseon ateljeekoti Hvitträskin aina yhtä avulias henkilökunta, Kirkkonummen kunta ja Kirkkonummen seurakunta.
Kuvat: Maarit Kytöharju.